Thursday, July 29

Budi Baik Dikenang Juga

Katil bersalin era 60 an


Peralatan untuk pembedahan tulang zaman dulu


Skeleton Lelaki dan Wanita


Evolusi pakaian kakitangan hospital

Kelengkapan lama untuk bayi

Muzium Memorial Hospital lau King Howe

Replika Mendiang Law King Howe


Suatu hari sedang aku mencari idea untuk menerbitkan sebuah rancangan untuk siaran radio, aku terfikir untuk mencari sesuatu yang menarik untuk dipaparkan tentang Sibu. Aku mula surf internet dan terpapar beberapa tempat yang menarik yang boleh dikunjungi di bandar Sibu. Bila terbaca tentang kisah di sebalik pembinaan Muzium Memorial Hospital Lau King Howe aku terus berminat untuk menyelami kisahnya untuk dikongsikan kepada umum.

Sedikit sejarah tentang hospital ini, ia telah memulakan operasinya pada tahun 1936 dan pada tahun 1994 operasinya telah ditamatkan kerana pembukaan sebuah hospital baru di bandar Sibu. Struktur lama bangunannya telah dibina daripada kayu di tebingan persimpangan Sungai Rejang dan Sungai Igan. Nama hospital ini diberikan dengan nama pengasasnya Mendiang Law King Howe, seorang tokoh yang sangat terkenal dalam sejarah perubatan di Sibu. Beliau telah datang ke Sibu pada tahun 1916 untuk menguruskan perladangan getah. Beliau seorang yang sangat prihatin dengan soal kesihatan penduduk di Sibu hinggakan pada tahun 1930 beliau telah menyuarakan hasratnya untuk menderma kesemua harta kekayaannya kepada kerajaan untuk membina sebuah hospital yang besar dan moden untuk kegunaan penduduk di Sibu. Usaha beliau telah mendapat pengiktirafan daripada Mr CV Brook, Rajah Sarawak ketika itu. Selepas itu beliau kembali negara China, negara asalnya dan meninggal setahun kemudian.

Muzium Memorial Hospital Lau King Howe merupakan muzium memorial yang pertama seumpamanya di Malaysia. Lokasinya di Jalan Hospital, Dataran Bandar Sibu. Kini beroperasi untuk memberikan maklumat kepada generasi moden tentang sejarah perubatan di Sibu. Beroperasi dari pukul 9 pagi hingga 5 petang pada hari Selasa hingga Ahad, muzium ini memberikan banyak informasi tentang pelbagai sejarah, dari sejarah hospital itu sendiri hingga ke peralatan terawal yang gunakan dengan menyediakan beberapa bahagian dengan cerita yang tersendiri.

( dipetik dari skrip siri Sarawak Kinek Tok siaran di Sarawak FM pada 1 Ogos 2010 jam 4.30 ptg )



No comments: