Thursday, July 29

Pengiktirafan Pada Diri

Pengalaman adalah guru yang terbaik


Seseorang mendapat pengiktirafan kerana banyak perkara. Mungkin kerana jasanya, kelebihannya atau apa jua yang boleh membuat orang mengkaguminya. Pengiktirafan ada pelbagai bentuk, mungkin diberikan gelaran atau mungkin diberikan sijil dan sebagainya. Seterusnya bagi si penerima pengiktirafan itu pasti ia sesuatu yang sangat bermakna kepada hidupnya dan pasti memberi lebih keyakinan pada diri. Kita pula siapa yang berikan pengiktirafan dan apa yang boleh diberikan pengiktirafan pada diri kita? Kalau tiada, adakah ia sebagai alasan untuk tidak merasa yakin pada diri sendiri? Bagiku tak salah mengiktiraf diri sendiri.


Aku pernah mengikuti kursus mengenai kecemerlangan diri yang mana si penceramah pernah mengatakan untuk memberi keyakinan pada diri berpegang pada prinsip " aku adalah diri yang aku inginkan ".Maknanya di sini setiap kita perlu ada impian untuk menjadi seperti mana yang kita inginkan. Selami keinginan diri dan seterusnya lakukan sesuatu untuk mencipta identiti diri..Bila dah jumpa identiti diri yang terbaik berpeganglah padanya.

Kesimpulan apa yang ingin aku kongsikan di sini, kita perlu tahu apa kelebihan yang kita miliki yang di anugerahkan Tuhan kepada kita. Kalau orang lain tak menghargainya cukuplah kita menghargainya sendiri sebagai satu pengiktirafan kepada diri sendiri. Aku bukan pakar motivasi. Aku cuma memikirkan, mempraktikkan dan seterusnya berkongsikan cerita dari apa yang aku perolehi dari mereka yang pakar. Pengalaman juga adalah guru yang pakar.

No comments: