Friday, August 6

Tiap Manusia Ada Harinya

..tiap manusia ada harinya
ini hari engkau
kadang teman memberangsangkan
kadang menjatuhkan

Teringat antara senikata dalam lagu Dunia Milik Kita ( kumpulan Search album Karisma,1990 ). Sememangnya dunia memang macam itu. Memang patut di umpamakan seperti roda. Sekejap kita di atas ada masanya kita akan berada di bawah. Sudah lebih 30 tahun aku bergelar insan di muka bumi ini jadi tak terlepas dari mengalami saat disanjungi dan saat dijatuhkan, saat dipercayai dan saat dikhianati, serta saat suka dan saat duka.Tapi aku percaya setiap yang kita buat dan setiap yang orang buat akan ada balasannya.Cuma masanya kita tidak ketahui, mungkin segera, mungkin juga setelah sekian lama ( ada masanya kita sendiri pun sudah lupa kecuali kita menyedarinya ) baru tibanya keadilan.

Aku pernah menyaksikan orang yang suatu ketika memburukan aku akhirnya menjadi buah mulut orang kerana keburukan yang ditunjukkannya sendiri. Aku juga pernah melihat orang yang cuba menjatuhkan aku dengan cerita-cerita yang tidak elok akhirnya menjatuhkan dirinya sendiri dengan perangai yang memalukan. Syukur mereka menerima balasan tanpa perlu aku membalas segalanya.Cukup dengan bersabar dan menyerahkan semuanya pada kuasa Tuhan..Sesungguhnya Tuhan Maha Adil..Tiap manusia ada harinya..

No comments: