Saturday, January 29

Berkira Atau Tidak

Ingin menjadi seperti kanak-kanak yang jujur dan bersih


Dalam apa jua soal kehidupan bagi aku kesederhanaan atau keseimbangan itu penting.Secara tidak langsung sebenarnya dalam kehidupan aku telah mempraktikan kesederhanaan ini tetapi sebagai manusia biasa memang adakalanya tersilap juga langkah.Maka berlaku juga saat-saat terlampau...
Aku suka no 2...kerana mungkin secara kebetulan aku anak kedua dan lahir dalam bulan dua...2 pada aku keadilan dan keseimbangan...sederhanaan.

Dalam memberi kalau dah terlalu banyak memberi tanpa menerima akhirnya mungkin merugikan kita juga, lebih-lebih lagi kalau apa yang diberikan itu tidak dihargai atau mungkin lebih teruk kalau di balas pula dengan cara yang sebaliknya.

Dalam membantu kalau dah mudah sangat membantu adakah bila kita perlukan bantuan semudah itu juga kita akan mendapatnya?

Disekeliling kita ada pelbagai jenis wajah manusia yang pastinya juga mengundang pelbagai watak..ada yang boleh kita lihat dari raut wajahnya akan keikhlasan dan kejujuran..ada pula yang ingin menunjukkan keikhlasan dan kejujuran tetapi di wajah tampak kesuraman..

Antara manusia yang berpendirian dan manusia yang tidak pernah berpegang dengan kata-kata sendiri...

Antara manusia berani kerana benar dan manusia yang berusaha menegak benang yang basah..

Walau apa pun, semua jenis manusia ini berada di sekeliling kita...jadi gunakan akal sendiri untuk menilai mana yang baik dan yang buruk...

Tinggal antara nak berkira atau tidak?


No comments: